16 de set. 2011

Trujillo i les Huacas del Sol i de la Luna

Fa uns dies que estic instal•lada a casa de la Cecilia a Trujillo. No sé quants dies més m’hi estaré, però com que m’hi trobo molt a gust segur que seran uns quants… A més, això de no pensar on vaig demà, com hi vaig, com torno, d’on surten les combis...és un descans. Com que tinc una molt bona amfitriona, no m’haig de preocupar per res, això és tot un luxe! Compartim gairebé tots els àpats, i aprofito per tastar tot el que em recomana (després de “l’expedient cuy”, no està de més un bon assessorament...). Aquests dies hem menjat shambar que sembla que es cuina els dilluns després d’un cap de setmana de borratxera. És una mena de sopa a base de frijoles, trossos de porc, espècies i alguna cosa més, molt bo. A banda de la fruita que és exquisida, el que és obligat tastar és el ceviche. I si et porten a un restaurant al costat del mar, millor que millor! Si és que ja veieu que anar de motxillera em senta molt bé...jajaja! També s’ha de tastar la chicha morada, un suc a base de maiz morado bullit amb la pela de la pinya. I els dolços...mmm...són molt dolços. Espectaculars els alfajores i els picarones. Encara no he provat el pisco sour (una mena d'aigüardent), però tot arribarà.


Catedral de Trujillo





A banda de menjar, aquests dies també he fet un parell d’excursions. Prop de Trujillo es poden visitar les Huacas del Sol i de la Luna, unes restes arqueològiques de la cultura mochica que es va desenvolupar al nord del Perú entre els anys 100 i 850 dC. És tracta de dues grans edificacions separades per uns quants quilòmetres on hi ha enterrada tota una ciutat. És una llàstima perquè no hi ha fons per excavar tota la zona i només s’està treballat en la Huaca de la Luna.




La Huaca de la Luna és un gran temple on es feien sacrificis. El més interessant és que en realitat són cinc temples construïts un sobre l’altre. Cada 80 o 100 anys tapaven el vell i en construïen un de nou a sobre, una mica més gran, però molt semblant a l’anterior. El que millor es pot veure és el quart temple que conserva bona part de la façana principal.







A prop de la ciutat també es pot visitar el complexe arqueològic de Chan Chan, el més impressionant que he vist fins ara. Uns 14 quilòmetres quadrats de restes d’una gran ciutat chimú (posterior els mochicas) amb nou recintes reials enormes, dels quals només se’n visita un. La resta també estan per excavar. Us imagineu la feina que queda? Es calcula que la ciutat va ser construïda al voltant del 1300 dC.